![]() |
Transaksi ini digunakan untuk merekodkan permohonan kenderaan yang perlu dibaik pulih akibat kemalangan.
i. Pilih pautan KEJURUTERAAN AUTOMOTIF daripada Menu Teras. Skrin Menu Teras adalah seperti di bawah:-
![]() |
ii. Pilih pautan Baik Pulih Kenderaan Akibat Kemalangan. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-
![]() |
iii. Masukkan Kategori melalui drop down list;
iv. Masukkan No.ID;
v. Klik [Cari]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-
![]() |
vi. Semak maklumat pemohon;
vii. Klik [Seterusnya] untuk meneruskan transaksi dan skrin Carian Kenderaan akan dipaparkan; atau
viii. Klik [Kembali] untuk membatalkan transaksi.
Terdapat dua (2) jenis kenderaan yang terlibat di dalam Carian Kenderaan iaitu:-
a. Kenderaan Berdaftar; dan
b. Kenderaan Tidak Berdaftar.
1.1 Kenderaan Berdaftar
Skrin Carian Kenderaan akan dipaparkan seperti di bawah:-
![]() |
i. Pilih “Ya” untuk Kenderaan Berdaftar.
ii. Masukkan No.Pendaftaran;
iii. Klik [Cari] untuk meneruskan carian dan skrin Maklumat Kenderaan akan dipaparkan seperti di bawah; atau
iv. Klik [Kembali] untuk kembali ke skrin sebelumnya;
![]() |
v. Semak Maklumat Kenderaan;
vi. Klik [Seterusnya] untuk meneruskan transaksi dan skrin Maklumat Permohonan akan dipaparkan seperti di bawah; atau
vii. Klik [Kembali] untuk ke skrin sebelumnya;
![]() |
viii. Masukkan No. Aduan;
ix. Masukkan Balai Pengaduan melalui drop down list;
x. Masukkan Nama Bengkel dan Alamat;
xi. Masukkan Negeri, Bandar dan Poskod melalui drop down list;
xii. Masukkan Cawangan Pemeriksaan melalui drop down list;
xiii. Kenal pasti Alat Ganti dan Bahagian;
xiv. Pilih sama ada Tidak Berkaitan, Baik Pulih atau Tukar untuk setiap Alat Ganti dan Bahagian yang berkenaan;
xv. Klik [Seterusnya] untuk meneruskan transaksi dan skrin Lampiran akan dipaparkan seperti di bawah; atau
xvi. Klik [Kembali] untuk ke skrin sebelumnya; atau
xvii. Klik [Set Semula] untuk memasukkan semula semua maklumat pada skrin ini;
![]() |
xviii. Muat naik dokumen sokongan. Panduan Umum untuk panduan muat naik dokumen;
xix. Klik [Hantar] dan skrin seperti di bawah akan dipaparkan; atau
xx. Klik [Kembali] untuk ke skrin sebelumnya.
![]() |
xxi. Klik [OK].
1.2 Kenderaan Tidak Berdaftar
i. Pilih “Tidak” untuk Kenderaan Berdaftar. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-
![]() |
ii. Klik [Seterusnya] untuk meneruskan transaksi dan skrin Maklumat Permohonan akan dipaparkan seperti di bawah; atau
iii. Klik [Kembali] untuk ke skrin sebelumnya;
![]() |
iv. Masukkan No. Casis;
v. Masukkan Buatan Pengeluar melalui drop down list;
vi. Masukkan Tahun Dibuat, No. Enjin dan Model Kenderaan;
vii. Masukkan No. Aduan;
viii. Masukkan Balai Pengaduan melalui drop down list;
ix. Masukkan Nama Bengkel dan Alamat;
x. Masukkan Negeri, Bandar dan Poskod melalui drop down list;
xi. Masukkan Cawangan Pemeriksaan melalui drop down list;
xii. Kenal pasti Alat Ganti dan Bahagian;
xiii. Pilih sama ada Tidak Berkaitan, Baik Pulih atau Tukar untuk setiap Alat Ganti dan Bahagian yang berkenaan;
xiv. Klik [Seterusnya] untuk meneruskan transaksi dan skrin Lampiran akan dipaparkan seperti di bawah; atau
xv. Klik [Kembali] untuk ke skrin sebelumnya; atau
xvi. Klik [Set Semula] untuk memasukkan semula semua maklumat pada skrin ini;
![]() |
xvii. Muat naik dokumen sokongan. Panduan Umum untuk panduan muat naik dokumen;
xviii. Klik [Hantar] dan skrin seperti di bawah akan dipaparkan; atau
xix. Klik [Kembali] untuk ke skrin sebelumnya;
![]() |
xx. Klik [OK].