header.jpg

 

PENGWUJUDAN ID

 

Terdapat tiga (3) transaksi yang boleh dilakukan iaitu:-

 

a.            Wujud Pengguna Baharu;

b.            Wujud Cawangan Baharu; dan

c.            Wujud Pengedar Baharu.

 

 

1.        WUJUD PENGGUNA BAHARU

 

Transaksi ini dilakukan untuk mewujudkan profil pengguna. Antara pengguna yang terlibat bagi Rakan Niaga adalah seperti berikut:-

 

a.            Ketua Pentadbir HQ (ID diwujudkan oleh JPJ);  

b.            Pentadbir HQ 1 (ID diwujudkan oleh Ketua Pentadbir HQ syarikat);

c.            Pentadbir HQ 2 (ID diwujudkan oleh Ketua Pentadbir HQ syarikat);

d.            Pengguna HQ (ID diwujudkan oleh Ketua Pentadbir HQ atau Pentadbir HQ 1 atau Pentadbir HQ 2 syarikat);

e.            Pengguna Cawangan (ID diwujudkan oleh Ketua Pentadbir HQ atau Pentadbir HQ 1 atau Pentadbir HQ 2 syarikat);

f.              Pentadbir Pengedar (ID diwujudkan oleh Ketua Pentadbir HQ atau Pentadbir HQ 1 atau Pentadbir HQ 2 syarikat); dan

g.            Pengedar (ID diwujudkan oleh Pentadbir Pengedar syarikat).

 

 

i.        Pilih pautan Pengurusan ID daripada Menu Sokongan. Skrin Menu Sokongan adalah seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wujudid_menu2.jpg

 

ii.       Pilih pautan Pengwujudan ID Pengguna;

iii.     Pilih pautan Wujud Pengguna Baharu. Skrin Tambah Pengguna Baharu akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_tambahpenggunabaru_carian2.jpg

 

iv.     Pilih Pengguna melalui drop down list.

 

Terdapat tiga (3) kategori pengguna iaitu:-

 

a.            Rakan Niaga - Pentadbir HQ;

b.            Rakan Niaga - Pengguna HQ; dan

c.            Rakan Niaga - Pengguna Cawangan;

 

1.1      Rakan Niaga - Pentadbir HQ

i.        Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_tambahpenggunabaru_rakanniaga_pentadbirhq.jpg

 

ii.       Masukkan MyKad / Paspot, Nama, Emel dan Telefon Bimbit; dan

iii.     Klik [Set Semula] untuk memasukkan semula maklumat; atau klik [Hantar]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_tambahpenggunabaru_cawangan2_berjaya.jpg

 

iv.     Klik [OK].
Nota: Pentadbir HQ tersebut akan menerima emel yang mengandungi ID Pengguna dan Kata Laluan Sementara untuk mengakses portal rakan niaga. 

 

 

1.2      Rakan Niaga - Pengguna HQ

 

i.        Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_tambahpenggunabaru_rakanniagapenggunahq.jpg

 

ii.       Masukkan MyKad / Paspot, Nama, Emel dan Telefon Bimbit; dan

iii.     Klik [Set Semula] untuk memasukkan semula maklumat; atau klik [Hantar]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_tambahpenggunabaru_cawangan2_berjaya.jpg

 

iv.     Klik [OK].
Nota: Pengguna HQ tersebut akan menerima emel yang mengandungi ID Pengguna dan Kata Laluan Sementara untuk mengakses portal rakan niaga.

 

1.3      Rakan Niaga - Pengguna Cawangan

 

i.        Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_tambahpenggunabaru_cawangan3.jpg

 

ii.       Masukkan Identiti dan Nama;

iii.     Pilih Cawangan melalui drop down list;
Nota: Sekiranya cawangan tidak wujud, klik di sini untuk mewujudkannya.

iv.     Masukkan Emel dan Telefon Bimbit; dan

v.      Klik [Set Semula] untuk memasukkan semula maklumat; atau klik [Hantar]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_tambahpenggunabaru_cawangan2_berjaya.jpg

 

vi.     Klik [OK].
Nota: Pengguna Cawangan tersebut akan menerima emel yang mengandungi ID Pengguna dan Kata Laluan Sementara untuk mengakses portal rakan niaga.

 

2.        WUJUD CAWANGAN BAHARU

 

Transaksi ini dilakukan untuk mewujudkan cawangan baharu. Cawangan baharu perlu diwujudkan dahulu sebelum pengguna cawangan baharu diwujudkan.

 

i.        Pilih pautan Pengurusan ID daripada Menu Sokongan. Skrin Menu Sokongan adalah seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wujudid_menu2.jpg

 

ii.       Pilih pautan Pengwujudan ID Pengguna;

iii.     Pilih pautan Wujud Cawangan Baharu. Skrin Wujudkan Cawangan akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkancawangan.jpg

 

iv.     Masukkan Lokasi Cawangan dan Alamat;

v.      Pilih Negeri dan Bandar melalui drop down list;

vi.     Masukkan Emel, Telefon dan Faks; dan

vii.   Klik [Set Semula] untuk memasukkan semula maklumat; atau klik [Hantar]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkancawangan_berjaya2.jpg

 

viii.  Klik [OK].

 

 

 

3.        WUJUD PENGEDAR BAHARU

 

Transaksi ini dilakukan untuk mewujudkan ID Pengedar. Transaksi ini hanya wujud bagi pengguna Rakan Niaga sahaja.

 

Terdapat dua (2) kategori jenis pengedar:-

 

a.            Pengedar baharu yang diwujudkan oleh Ketua Pentadbir HQ atau Pentadbir HQ syarikat; atau

b.            Pengedar dari syarikat lain yang memohon untuk diluluskan oleh Ketua Pentadbir HQ atau Pentadbir HQ syarikat;

 

1.1      Pengedar Baharu

i.        Pilih pautan Pengurusan ID daripada Menu Sokongan. Skrin Menu Sokongan adalah seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wujudid_menu2.jpg

 

ii.       Pilih pautan Pengwujudan ID Pengguna;

iii.     Pilih pautan Wujud Pengedar Baharu. Skrin Wujudkan Pengedar akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar.jpg

 

iv.     Masukkan No. ROC / ROB;

v.      Klik [Semak ROC / ROB]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar_form.jpg

 

vi.     Masukkan Nama Pengedar dan Nama Pendek Pengedar; dan

vii.   Klik [Semak Nama Pendek]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_rakanniaga_namapendek_valid2.jpg

 

Nota: Sekiranya Nama Pendek telah digunakan, skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-

 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar_form_namapendek_error.jpg

 

viii.  Masukkan Emel, Telefon, Faksimili dan Alamat;

ix.     Pilih Negeri dan Bandar melalui drop down list;

x.      Masukkan Poskod;

xi.     Masukkan No. MyKad, Emel Wakil, Nama Wakil dan No. Telefon Wakil; dan

xii.   Klik [Set Semula] untuk memasukkan semula maklumat; atau klik [Hantar]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar_form_berjaya.jpg

 

xiii.  Klik [OK]. Skrin Butiran Pengedar akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar_details.jpg

 

xiv.  Klik [Cetak]. Butiran ID akan dicetak atau disimpan secara .PDF format; atau klik [Kembali] untuk kembali ke skrin Wujudkan Pengedar Baharu.

 

1.2      Pengedar Syarikat Lain

i.        Pilih pautan Pengurusan ID daripada Menu Sokongan. Skrin Menu Sokongan adalah seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wujudid_menu2.jpg

 

ii.       Pilih pautan Pengwujudan ID Pengguna;

iii.     Pilih pautan Wujud Pengedar Baharu. Skrin Wujudkan Pengedar Baharu akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar2.jpg

 

iv.     Masukkan No. ROC / ROB;

v.      Klik [Semak ROC / ROB]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar_details2.jpg

 

vi.     Klik [Lulus Pengedar]. Skrin akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar_form_berjaya2.jpg

 

vii.   Klik [OK]. Skrin Butiran Pengedar akan dipaparkan seperti di bawah:-
 

regimg_partner_AD_pengurusanid_wajudkanpengedar_form_berjaya2_cetak.jpg

 

viii.  Klik [Cetak]. Butiran ID akan dicetak atau disimpan secara .PDF format; atau klik [Kembali] untuk kembali ke skrin Wujudkan Pengedar Baharu.